Morgonrockar & cigarettrök

Det är vår ute och någon har sopat asfalten ren från vinterrester. Himlen är gråmulen men jag ser att solen skiner över handen. Vår utsikt är underbar men somliga dagar...

Jag sitter här i glasögon och morgonrock och försöker peppa mig själv att få på mig lite linser och kläder så att jag kan röra mig in mot kansliet. Jag ska jobba sent ikväll, så det känns lagligt med en så lång sovmorgon. Jag har i och för sig varit vaken ett bra tag redan, men lugnet i att inte ha bråttom iväg är värt guld.

Någon röker på balkongen och röken smiter sig in hos oss trots att fönsret är stängt. Jag borde tycka illa om det, men lukten påminner mig om mamma. Jag tycker om det. Jag tänker mycket på min mamma och på hur hon har det. Jag saknar henne ofta. Vi ses ju med jämna mellanrum men stunderna vi är ensamma och kan prata om allt vi vill är begränsade. Jag ska bjuda hem henne på middag snart.

Jag är mitt i lyssnandet av Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor", och visst är den bra. Patrik är inne i andra boken "Flickan som lekte med elden" och jag förundrar mig över att han lyckas hålla händelserna för sig själv. Jag lyssnar med stort intresse och slänger ur mig vilda gissningar på vem som har gjort vad och vilka detaljer som kommer att ha betdelse senare i historien. Patrik ler och kniper ihop läpparna.
Jag tycker om boken i sin helhet men när de kommer in på Mikael Blomkvist och Lisbeth Sallanders privatliv, när vi nuddar deras känslor, myser jag till fullo. Jag har väl alltid varit intresserad av människors (verkligas och påhittades) känslor och tankar. Men just nu är jag väl i en period i livet när jag funderar mer än vanligt över hur vi mäniskor fungerar och hur vi hanterar saker och ting.
Åter till det senare.

Nu ska jag dra på mig en kjol och gå ut i våren. Solen kikar fram bakom molnen...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback